We doen het allemaal, ik althans, vaak tegen de zin van mijn reisgezelschap, de plaatselijke marktjes opzoeken. Je vindt ze overal, van de drijvende Indonesische markten, tot de Zuid-Europese markten, ja zelfs in Amsterdam en waarom niet gewoon 1 dorp verder. Eens de tijd nemen om naar de wekelijkse markt in de buurt te gaan is voor mij écht verlof. Gezellig slenteren, vers fruit en groenten kopen, terrasje doen, … heerlijk! Maar nooit is mijn passie voor marketing veraf. Tijdens zo’n marktbezoek heb ik gekeken, geleerd en opgepikt wat marktkramers al decennialang, misschien wel al eeuwen, succesvol toepassen.
Conversatie
Wat we tegenwoordig veel, misschien te veel, online doen via allerhande sociale media, is vele marktkramers met de paplepel ingegeven, ze spreken hun publiek aan. “Zoete Belgische aardbeien”, “ambachtelijke eierkoeken”, “kom dat zien, kom dat zien”. Bij ons in West-Vlaanderen dan nog vaak vooraf gegaan met “madamtje” of “juffrouwke” en met een grote glimlach en een blos op de wangen.
Je wordt gewoon naar het kraam gezogen. Je gaat dichterbij kijken en dan begint het praatje over het weer of tegen die kleine blonde meisjes links en rechts van mij.
Wat op de markt alsof vanzelf gebeurt, kan jij ook doen. Spreek je publiek aan. Met een post op social media, blogberichtjes, videotraining, facebook live of wat dan ook maak je door te converseren een connectie. Je publiek hangt aan je lippen en de verkoop volgt.
Geven loont
Als ik mijn kinderen wil motiveren om boodschappen te doen, dan hoef ik enkel te zeggen dat we naar de “proevertjes-winkel” gaan. Ik verdenk er Colruyt van het idee van de proevertjes gestolen te hebben van de marktkramers. Ik ben verzot op olijven, maakt niet uit, maar liefst met veel look, een beetje pittig, maar niet te pikant. De beste olijven vind je op de markt. Je kan ze er proeven en voor je het weet heb je 1, 2, 3 gevulde zakjes mee en betaal je met plezier een eurootje meer. Want je kijkt al uit naar straks: terras, glaasje wijn en ja … olijfjes.
Laat je publiek kennis maken met je product, laat hen proeven, testen of geef die uitermate waardevolle tool helemaal gratis weg. Tegelijk neem je alle twijfel weg en wordt de stap naar aankoop kleiner. Heb je schrik voor profiteurs of concullega’s die wel eens met jouw expertise zouden gaan lopen. Laat dat varen. Jij hebt dat stapje voor en geloof me, profiteurs zijn slechts die enkelingen.
Verkoop na verkoop
Ik geef het toe, dit was mijn grootste inzicht op de markt. Vaak zijn we als ondernemers ongelooflijk blij als de verkoop gesloten is. Daar blijft het vaak bij, want alle energie gaat gauw naar die volgende deal. Vergeten we niet te snel diegene die we al warm hebben gemaakt, die ons al geloven, vertrouwen en die al in onze dienst of product hebben geïnvesteerd?
Na het proeven (uiteraard!) was ik mijn zoete rosé druiven aan het afrekenen. Ik had de centen nog niet helemaal uit mijn portemonnee gevist of er werd een schaaltje geel glimmende mangostukjes aan mijn kinderen geboden. “Mmm, lekker mama, nemen we er eentje mee?” Ik moet zeggen, mango lust ik ook heel erg graag, dus ja, eentje. “Weet je” zei de verkoper, ‘ik geef je een eetklaar exemplaar mee en deze met het stickertje kan je nog 1 week bewaren en dan is die helemaal rijp. Weglopend van het kraam besefte ik dat ik niet enkel druiven maar daarbij ook niet 1, maar 2 mango’s in mijn shoppingtas had.
Ja, het is waar, het gaat niet altijd zo gemakkelijk als op de markt, of toch lijkt het zo.
Maar met de juiste ondersteuning lukt het je vast een goeie marktkramer te worden.
Met AVG Marketing Support:
- lopen jouw conversaties op social media op automatische piloot,
- worden je ‘weggevers’ creatief bedacht en uitgevoerd (e-book, relatiegeschenken, blogberichten, …)
- heb je een sparringpartner om de juiste verkooptechnieken af te toetsen en concreet in de markt te zetten.
Aarzel niet en contacteer ons.
Nog niet helemaal overtuigd? Met een simpel mailtje naar ann@avg-support.be ontvang je de meest recente realisaties en referenties.