Tips voor een succesvolle beursdeelname

Beursstand tijdens beursdeelname

Onlangs kon je AVG Marketing Support terugvinden op de Bedrijven Contactdagen 2019 in de Kortrijk Xpo. Op deze grootste netwerkbeurs van Zuid-West-Vlaanderen tref je tweejaarlijks meer dan 500 standhouders uit diverse sectoren op 1 locatie.

Voor ons was het alvast een succes! Niet enkel hebben wij genoten van de sfeer en het sociale gebeuren, wij hebben ook heel wat interessante contacten gelegd waar een mooie samenwerking uit kan bloeien.

Wij delen graag een aantal tips en inzichten om ook van jouw beursdeelname een succes te maken.

Je doelstelling

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat er verkopen voortvloeien uit je beursdeelname, maar dat mag niet je initiële doel zijn.

Je wil zoveel mogelijk contacten leggen en naamsbekendheid verwerven. Denk dus goed na hoe je je bedrijf naar voor wil brengen en bepaal welke de interessantste leads zijn om te verzamelen.

Creëer een verhaal

Een verhaal zorgt ervoor dat alles een eenheid blijft vormen. Let erop dat elke actie in je verhaal past. Je mag hier gerust creatief in zijn, een kronkel of een twist maakt het des te interessanter.

De bekendmaking

Als ondernemer in een KMO, neem je misschien niet aan de lopende band deel aan beurzen. Je wil dan natuurlijk dat die enkele keer een schot in de roos is.

Wees trots op jouw inspanningen en laat zoveel mogelijk mensen weten waar je te vinden bent tijdens die dag(en). Met een aantal kleine inspanningen kan je al heel wat mensen bereiken.

  • Zet een banner in de footer van je mailprogramma;
  • Creëer een landingspagina op je website;
  • Verspreid het bericht ook op social media;
  • Deel gratis tickets uit.

Nodig ook je bestaande contacten uit

Het kan een beetje overbodig klinken, want je staat toch op de beurs om nieuwe contacten te leggen? Maar stuur die uitnodiging toch maar uit!

Mensen die je al kent en die de tijd vinden om naar de beurshallen te komen, kunnen ook interessante contacten vinden bij de andere standhouders, maar springen zeker ook even binnen bij jouw stand. Misschien brengen zij wel iemand mee om aan je voor te stellen?
Neem de tijd om even bij te praten, vertel hen ook het verhaal waarmee je op de beurs staat.

Nog een voordeel: bezoekers lokken bezoekers. Een bevolkte stand is voor beursbezoekers aantrekkelijker om ook even binnen te stappen.

Spring er uit

Op een beurs worden bezoekers om de 10 stappen verrast door de vindingrijkheid van standenbouwers en marketeers. Op den duur worden ze bijna immuun voor al die toeters en bellen.

Je wil dus ‘iets’ toevoegen aan het verhaal dat je op je stand vertelt, waardoor een bezoeker op z’n minst de pas inhoudt.
Zorg er wel voor dat je hierin niet te ver gaat. “Less” kan wel degelijk “more” zijn en je hoeft zeker niet te shockeren om op te vallen. Legde de beursorganisatie beperkende maatregelen op? Probeer ook daar dan creatief mee om te gaan.

Spring ook letterlijk zelf uit je stand. Spreek bezoekers op het gangpad aan. Werk je graag met een flyer of zelfs met een klein gadget? Super, dat geeft direct een opener om jouw verhaal te vertellen én het geeft je handen iets te doen.

Zorg voor een magneet

Dat een bezoeker stilstaat bij jouw stand, wil nog niet zeggen dat je zijn / haar gegevens te pakken krijgt.

Een “leadmagneet” kan daar een antwoord op bieden. Geef iets weg in ruil voor een visitekaartje.
Dat hoeft geen stukken van mensen te kosten, integendeel: zorg voor iets dat uniek en waardevol is.

Let er ook op dat je deze magneet in je verhaal verwerkt.

Voer geen verkoopgesprek

Een gesprek met een beursbezoeker is een kennismakingsgesprek en draait niet om verkoop. Hou het dus op een leuke babbel waarbij de ander zichzelf en zijn / haar activiteiten aan je voorstelt. Toon je geïnteresseerd en probeer aan te voelen of er voor jou iets in zit.

Zo niet, dan blijft het bij een aangenaam gekeuvel. Hou het kort, want misschien misloop je intussen wel interessante contacten. Zie je wel potentieel, zeg dan waar jij een aanvulling kan betekenen voor je gesprekspartner.

Maak goede afspraken

Zorg dat iedereen op de stand een taak heeft, maar ook elkaars taken kent. Verwelkom bezoekers en verwijs ze door naar de juiste persoon op de stand. Is deze nog even in gesprek, ga alvast zelf een gesprekje aan. Heb je iets om te knabbelen of om te drinken op je stand? Zit daar een verhaal achter? Vertel ook zeker daar iets over.

Overweeg een samenwerking

Een beursdeelname betekent een hele hap uit je marketingbudget. Om de kosten te drukken kan je overwegen om met andere partijen samen te werken.

Wees wel kritisch. Ga niet zomaar met iemand in zee, maar selecteer een of meerdere partners die jou en je activiteiten versterken. Let er vooral op dat jullie met een gezamenlijk verhaal naar buiten kunnen komen.

Maak in dat geval zeker een aantal goede afspraken vooraf, zodat je team niet enkel elkaars taken kent, maar ook weet naar wie van de partners potentiële klanten mogen worden doorverwezen.

Voorzie opvolging, maar ook opvolging van de opvolging

Sommige leads heb je al ‘beet’. Je had een leuke babbel op de beurs en je stuurt hen meer info of zelfs al een offerte.
Zorg dat het daar niet bij blijft: bel hen na een bepaalde tijd even op, vraag of de info goed is doorgekomen, of er nog vragen zijn.

Andere contacten zijn misschien nog aan het twijfelen, toonden niet de interesse die jij zou wensen,… Maar wat niet is, kan nog komen!
Volg ook deze contacten op. Stuur hen een eenvoudig mailtje of voeg hen toe aan een korte mailfunnel waarin je jezelf nog even voorstelt en hen de kans geeft om zich bijvoorbeeld op jouw nieuwsbrief in te schrijven. Hou ook bij hen de vinger aan de pols.

Bouw een vertrouwensband op met alle leads. Misschien komt er geen rechtstreekse verkoop uit, maar jouw naam en je verhaal worden wel verspreid.

Durf te evalueren

Sta achteraf gerust eens stil bij wat goed ging, wat beter kan en of je de vooropgestelde doelstellingen hebt behaald. Heb je met partners de beursdeelname gedaan? Zit dan ook even met hen rond de tafel.

Beursdeelname in het vooruitzicht? Advies en begeleiding nodig? Neem contact: info@avg-support.be

Deel dit artikel

Onze tips rechtstreeks in je mailbox?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onmiddellijk toepasbare marketingtips in je mailbox.