OMG! Een marketingplan voor kleine en middelgrote ondernemingen? Geen tijd!

marketingplan

Het wil niet zeggen dat wanneer je een kleine of middelgrote onderneming bent, je niet aan marketing moet doen. Juist wel! Je moede juiste marketing toepassen met als doel nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten binden.

De nadruk ligt op het woord ‘juiste’. Dit betekent dat het voor kleine en middelgrote ondernemingen nog belangrijker is om je te onderscheiden van de concurrentie, om een goed afgebakende doelgroep aan te spreken en om een zo groot mogelijke return on investment te halen. De juiste marketing doen is het meest efficiënte marketingplan bedenken die je brengt waar je wil zijn, jouw doelstellingen.

Vooraleer je jouw marketingdoelstelling kan bepalen, moet je exact weten welke richting je uitgaat met jouw business. Welke visie, missie, waarden heb je en wil je uitstralen? Zet je jouw product, jouw productieproces, jouw verkoop of jouw klanten centraal? Ik garandeer je dat je beter jouw klanten centraal zet om aan de juiste marketing te doen.

De juiste marketing is maatwerk. Er bestaat helaas geen standaard plan die voor elke onderneming werkt. De sleutel tot een juist marketingplan is jezelf een aantal vragen stellen:

Wie is mijn ideale klant?

Maak een lijst van de laatste 10 klanten. Wie zijn ze? Wat doen ze? Welke noden, behoeften, pijnen hebben ze, of nog mooier, waar hebben ze jeuk? Zijn het vlotte betalers? Was het fijn werken voor hen? Welke klanten hebben je verlaten en waarom?

Welke marketing pas ik nu al toe?

Is er een plan of doe je zomaar wat? Doe je helemaal niets en hoop je dat het allemaal wel vanzelf komt? Kan je meten wat je acties aan return opleveren? Durf je wel investeren in marketingtools of hou je je liever bij die gratis tools?

Welke boodschap wil je brengen naar je klanten?

Vertel je hen graag hoe goed jij bent of hoe goed jouw product wel is? Hoeveel keer tel je de woorden ‘wij’ en ‘ons’ op de homepage van je website? Waarom moeten klanten bij jou zijn en niet bij je concurrent?

Wat wil je bereiken?

Mooie bezoekersgrafieken van je website? Zoveel mogelijk likes op je social media? Hoge ranking in de zoekmachines? Of toch liever meer klanten, meer omzet, meer vrije tijd?

Met alle antwoorden op bovenstaande vragen ben je nu perfect in staat om je marketingdoelstellingen en je -plan op te stellen.

Nog een allerlaatste vraag: zie je het nog zitten?

Als je nu antwoordt met: ‘OMG, nee, daar heb ik geen tijd voor’, dan ben je zo’n ondernemer die gepassioneerd met zijn business bezig is en die keihard werkt om datgene waar je zo hard in gelooft over te brengen naar de klanten. Goed van jou, maar je moet je als ondernemer ook dagelijks vermarkten door aan kruisbestuiving te doen van verschillende acties, via verschillende kanalen om ervoor te zorgen dat je meer en betere verkoop genereert. Misschien helpt de marketingchecklist jou hierbij. Mocht je toch hulp nodig hebben, AVG marketing support helpt u graag. Contacteer AVG Marketing Support!

Deel dit artikel

Onze tips rechtstreeks in je mailbox?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onmiddellijk toepasbare marketingtips in je mailbox.