Let op bij het gebruik van beeldmateriaal voor je marketing

technology, internet and video concept - laptop computer with video on screen

Even een leuke foto van het internet plukken om je website, social media of drukwerk op te leuken? Niet doen! Het is nefast voor je imago. Bovendien kan het je stevige boetes opleveren. Let dus goed op bij het gebruik van beeldmateriaal voor je marketing. Hoe? Door rekening te houden met deze 9 aandachtspunten.

  1. Werk enkel met rechtenvrij beeldmateriaal

Zorg ervoor dat je de juiste licenties hebt voor het gebruikte beeldmateriaal. Ongeautoriseerd gebruik kan leiden tot juridische problemen en torenhoge boetes. Zomaar een foto van een andere website halen of van een leverancier lenen? Geen goed idee. Enkel met de juiste toestemming mag je dit doen.

  1. Hoge resolutie beeldmateriaal is een must voor een kwalitatief resultaat

Je kent ze wel, die afbeeldingen waarin je de pixels bijna kan tellen. Geef toe dat dit ongelooflijk amateuristisch overkomt. Dat is ongetwijfeld niet het imago dat jij wil opbouwen. Gebruik dus steeds foto’s in een hoge resolutie. Enkel zo krijg je helder en heel professioneel ogend drukwerk en mooie online reclame.

  1. Trek de aandacht met origineel beeldmateriaal

In een wereld die overspoeld wordt met informatie, is het een kunst om op te vallen tussen de massa. En wat is een betere manier dan met krachtig, origineel beeldmateriaal? Het visuele aspect van marketing is vaak wat een potentiële klant als eerste ziet. Net die eerste indruk is goud waard.

Denk out-of-the-box. Unieke en originele beelden vangen niet alleen de blik. Ze blijven ook langer hangen in de herinnering van je doelgroep.

  1. Gebruik enkel waarheidsgetrouw beeldmateriaal

Authenticiteit is dé manier om het vertrouwen van je klanten te winnen. Beeldmateriaal speelt hierin een centrale rol. Want dit vormt hun eerste indruk van wat je aanbiedt.

Misleidende beelden werken wantrouwen in de hand. Stel je voor dat je wordt aangetrokken door een product op basis van een afbeelding. Maar als je het pakje opendoet ziet het er helemaal anders uit. Je voelt je niet alleen teleurgesteld. Je voelt je echt bedrogen. Stel dus altijd je aanbod voor zoals het echt is.

Authenticiteit gaat trouwens verder dan enkel een weergave van je aanbod. Ga voor beeldmateriaal dat echt het karakter van jouw merk en je bedrijf weerspiegelt. Gebruik je een foto van een grote productiehal terwijl je troeven net je kleine team en gezellige locatie zijn? Dan geef je jouw klanten het verkeerde beeld. Doe dit niet. Toon wie je echt bent.

  1. Spreek je doelgroep aan met je beeldmateriaal

In de wereld van marketing is connecteren alles. Het is niet genoeg om gewoon zichtbaar te zijn. Je moet echt relevant zijn. En hoe zorg je voor die relevantie? Door echt te resoneren met je doelgroep. Het beeldmateriaal dat je gebruikt, speelt hierin een centrale rol.

Beelden zijn krachtige instrumenten die emoties en herinneringen oproepen. Ze vormen een stille taal die direct spreekt tot het hart en de geest van de kijker. Door beelden te kiezen die echt aansluiten bij je doelpubliek, creëer je instant een gevoel van herkenning en verbondenheid.

Neem bijvoorbeeld een product voor senioren. Het gebruik van afbeeldingen met jonge, hippe modellen zal bij dit doelpubliek niet de gewenste impact hebben. Kies in plaats daarvan voor beeldmateriaal dat senioren weergeeft op een authentieke en respectvolle manier. Laat zien dat je hun levenservaring, wijsheid en unieke perspectief waardeert. Dan bereik je die onmiddellijke connectie.

  1. Weerspiegel met je beeldmateriaal waar je voor staat

Beeldmateriaal vertelt jouw verhaal. Het is een directe weergave van wat jouw merk belichaamt. Zie het als een visuele belofte aan je klanten.

Kies daarom beeldmateriaal dat in lijn is met jouw waarden, missie en visie. Want elk beeld dat je deelt, communiceert wat je belangrijk vindt en wat klanten van je kunnen verwachten. Soms subtiel en soms overduidelijk.

Neem het voorbeeld van duurzaamheid. Is dit een kernwaarde van jouw merk, dan moeten jouw beelden dit ook laten zien. Bijvoorbeeld beelden die de natuur in al haar glorie laten zien. Of beelden van producten die op een milieuvriendelijke manier zijn geproduceerd. Het kan ook gaan over portretten van mensen die actief bijdragen aan een duurzamere toekomst. Zolang het in lijn ligt met je verhaal, zit je helemaal goed.

  1. Laat professioneel beeldmateriaal maken

Wil je beelden die echt exclusief zijn? Schakel dan een professionele fotograaf in. Je bent 100% zeker dat jouw beeldmateriaal tiptop in orde is. Hierdoor straal je bovendien uit dat je zelf ook professioneel bent in wat je doet.

  1. Maak via je beeldmateriaal een emotionele connectie met je publiek:

Gedrag wordt heel hard gestuurd door emoties. Zo hard zelfs, dat bepaalde emoties in een fractie van een seconde bepaald gedrag uitlokken. Weet dat kopen ook een vorm van gedrag is. Hoe sterk zou het zijn dat 1 beeld in een fractie van een seconde jouw klant aanzet om iets te kopen. Krachtiger dan dat kan niet.

Denk op voorhand dus heel goed na na over welke emoties je wilt oproepen en kies beelden die dat doel dienen.

  1. Blijf consistent in je beeldmateriaal

Consistentie in branding is essentieel. Het bouwt herkenning op en creëert een vertrouwde ervaring voor je klanten. Een sterk merkimago bouw je uit door jouw stijl, merkkleuren en thema’s door te trekken in alles wat je doet. Doe je dit goed, dan zal iedereen in een oogopslag herkennen dat het over jouw bedrijf gaat. Puur dankzij de stijl.

Wil je ook dat jouw beelden meer zeggen dan woorden? Schakel ons in en scoor met je marketing. Neem nu contact op. We zijn altijd ontzettend enthousiast om nieuwe ondernemersverhalen te horen.

Deel dit artikel

Onze tips rechtstreeks in je mailbox?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onmiddellijk toepasbare marketingtips in je mailbox.