Je merk als autoriteit of authenciteit?

20180804_135554

Onlangs kreeg ik de vraag om van een merk een autoriteit te maken. Eerlijk gezegd, het woord ‘autoriteit’ doet me een beetje huiveren. Als je het woord autoriteit opzoekt dan staat er:

“Autoriteit = wie iets te zeggen heeft over andere mensen. Door anderen als gezaghebbend worden beschouwd”.

Die huiver komt er vast doordat mijn vorige job, als manager in de non-profit sector, doorspekt was met autoriteiten: overheden, Raad van Bestuur, algemeen directeur, Raad van Advies, … Allemaal structuren die log, duur, maar bovenal autoritair zijn.

Wat je vooral wil is dat je merk op het netvlies van je klanten gebrand staat. Je wil bekend zijn. Maar vroeg je je al eens af waarom je bekend wil staan? Je wil vooral bekend zijn voor de goede dingen. Klanten verwachten van merken dat ze oprecht, toegankelijk en transparant zijn.

Maak daarom van je merk een authenticiteit in plaats van een autoriteit. Hoe?

3 eenvoudige vuistregels:

1 – Het zit vanbinnen

Elke ondernemerschap is gestart vanuit een missie. De ‘waarom’ je doet wat je doet. Met welke normen, waarden en overtuigingen je elke dag je passie verwezenlijkt. Hoe je  je gedraagt in je organisatie en beslissingen neemt. Tijdens mijn job in de non-profit hadden we regelmatig denkdagen, brainstorm sessies – of hoe je het ook noemt – om de missie op papier te zetten. Onzin. Een missie wordt immers niet verzonnen, ze is er al, alleen moet je ze weten te vinden. Ga daarom op zoek naar die diepe kern van je activiteiten. Alleen zo kan je authentiek zijn, van binnenuit naar buiten toe.

2 – Act like an expert

Het gaat er niet over dat je iets doet, maar dat je iets bent. Zorg ervoor dat je je merk als het ware belichaamt. Laat je expertise, vakbekwaamheid en prestaties zien, zonder jezelf ‘expert’ te noemen. Wat betekent het ook? Consumenten zijn helemaal niet meer onder de indruk van iemand die zichzelf ‘expert’ noemt. Geef daarom niet aan dat je het beste product, de snelste productie, de beste prijs hebt, … laat het zien. Zo bouw je geloofwaardigheid op, een belangrijk onderdeel van vertrouwen. En vertrouwen is hét ingrediënt om loyale klanten te hebben. Loyale klanten komen vaker terug, geven meer geld uit en zijn sneller geneigd je onderneming aan te bevelen.

3 – Respect

Voordehandliggend? Misschien wel. Maar vaak zo voordehandliggend dat het soms vergeten wordt. Respectvol business doen is bijna een ethische kwestie. Het is dé enige manier waarop je zaken wilt doen. Respect hebben voor je klanten, dat noemen ze ook klantgericht ondernemen. Respect hebben voor je medewerkers dat noemen ze leiderschap. Respect hebben voor jezelf, je waarden en normen, dat noem ik authenticiteit.

Aan welke vorm van respect moet jij nog sleutelen?

Dus …

Een merk blijft pas ‘plakken’ als het voortvloeit uit je identiteit, uit de missie van je onderneming. Zo niet, dan lijkt het alsof het werd uitgevonden. Branding van binnenuit naar buiten toe is niet de gemakkelijkste en snelste weg naar meer geld, maar wel de beste en meest duurzame manier.

Consistent vertrouwen opbouwen is hard werken: waardevolle content leveren, gratis advies bieden, zichtbaar zijn, geloofwaardige marketing voeren, enz. Een werk van lange adem die in een vingerknip ontkracht kan worden.  Blijf daarom steeds achter je missie staan en blijf erachter staan, ook al krijg je het hard te verduren.

De kracht van authenticiteit, geloofwaardigheid en oprechtheid kan helpen bij een betere marketing. Met deze 3 vuistregels maak je mensen bewust van je dienst of product en laat je hen  overwegen om tot de aankoop over te gaan. Je verkoopt niet, maar je zorg wel voor verkoop.

Helemaal niet autoritair dus.

Zin in een authentieke babbel? Contacteer AVG Marketing Support.

Deel dit artikel

Onze tips rechtstreeks in je mailbox?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onmiddellijk toepasbare marketingtips in je mailbox.