Een marketingmachine waar de juiste leads op het juiste moment, krokant gebakken uitkomen, klaar om op te peuzelen, het lijkt het allernieuwste Tupperware keukenwonder in marketingland wel. Maar ligt er niet in elk Vlaams keukenschuif dergelijk keukenwonder onaangeroerd? Nochtans, gloednieuw werd het wel eens gebruikt. Het doet precies wat het moet doen. En toch … Ontdek de grootste valkuilen van het funnelen.
Vanwaar het woord funnel?
Funnel, letterlijk uit het Engels vertaald, betekent trechter. Maar wat betekent het nu in de marketingwereld? Je mag het even erg plastisch voor je zien. Een funnel is een trechter waarin je alle gegevens van prospects bovenaan ingiet. Een constante stroom aan prospects, lopen gaandeweg door de vernauwde trechter. Tot er uiteindelijk een smal stroompje uit komt: leads die geconverteerd worden tot de gewenste actie, bij voorkeur de aankoop van je diensten en/of producten.
De valkuilen van funnelen
Er wordt door menig marketeer met funnels gegoocheld. Ze promoten dé funnel als marketingmachine om meer omzet en meer verkoop te genereren en zelf meer vrije tijd over te houden. Klopt, maar ik zie ook enkele valkuilen:
- Het principe van de funnel is eenvoudig uit te leggen, maar moeilijker in de praktijk om te zetten. De trechter geeft maar output als er bovenaan voldoende input is. Maar hoe? Wat doe je om contacten aan de bovenkant erin te krijgen?
Hierbij is een weggever ‘Geef je e-mailadres in en download gratis…’ Je geeft een stukje kennis weg om daarna meer in return te krijgen. Het geven-en-nemen-principe in digitale vorm. Maar denk je er ook aan om bij het offline netwerken e-mailadressen of andere contactgegevens te verzamelen? Bewaar de visitekaartjes die je tijdens een netwerkevent verzamelt. Ook online netwerksites of –events zijn een uitstekende gelegenheid om contacten bij te houden die je funnel voeden. Vergeet hierbij zeker niet de toestemming te vragen, dat is niet alleen beleefd, maar ook GDPR proof.
- Een constante stroom aan leads komt er niet zomaar. Zeker op sociale media moet je opboksen tegen heel wat gratis weggevers. Zorg dat jouw weggever er uit springt. Geef iets waardevols weg, iets waar je niet aan kan weerstaan. Er worden vaak grote budgetten tegenaan gegooid om via social media een constante stroom aan leads te hebben. Maar zijn deze dan ook waardevol? Trek de juiste leads aan met de kwaliteit van je weggever.
- Onderschat de opvolging niet. Leads kunnen echt interesse tonen en warm lopen, maar dan pas begint het werk. Volg deze contacten op. Hou bij of ze in je funnel blijven. En vooral: zorg er voor dat er zoveel mogelijk leads in blijven tot het einde, zodat je effectief verkoop genereert.
- Denk je bij een marketingfunnel direct aan een onlinegebeuren? Dit kan nochtans perfect offline gebeuren. Of een combinatie van beiden. Onderschat een goede netwerkbabbel of mond-aan-mondreclame niet.
- Wat als de funnel een succes wordt, want daar doe je het toch voor? Is jouw productie of dienstverlening daarop afgestemd? Heb je een strategie om antwoord te bieden aan een toeloop aan aanvragen of aankopen? Zorg dat je je klanten vasthoudt door een constante service aan te bieden. Bereid je hierop voor.
Dus, de automatische marketingmachine is als een Tupperware keukentool: je moet er blijven mee werken om er de beloofde output van te krijgen. Niets wonder, wel handig en een must-have 😉
Even brainstormen over jouw marketingfunnel? Contacteer ons.