Nog lang voor alle online marketing en voor alle social media, nog voor de chatbots en de videomarketing, hoorde je het al: “Mond-tot-mond is de beste reclame!” En daar blijf ik nog steeds van overtuigd. Het is immers de gemakkelijkste manier om aan nieuwe klanten te raken. Klanten via doorverwijzing zijn tenslotte al warm gemaakt door de doorverwijzer. Zo hoef je hem of haar niet meer te overtuigen. Easy money dus. Maar hoe kan je dergelijke doorverwijzingen nu stimuleren, aanmoedigen of vragen?
Een goede voorbereiding
Bedenk vooraf goed aan wie je een doorverwijzing gaat vragen: aan je netwerk, aan je klanten, aan iedereen of slechts een selectie? Misschien wil je een niche bereiken en moet je heel selectief zijn in het vragen naar doorverwijzingen? Misschien wil je groeien en moet je hogere doorverwijzingen beogen? Vraag je ook een doorverwijzing aan klanten die al wel eens ontevreden waren?
Wees concreet
Blijf je te algemeen of te vrijblijvend bij je vraag naar doorverwijzing, dan heb je weinig kans op succes. Wees concreet, to the point, specifiek. Weet wat je wil en schrijf dit ook voor jezelf uit. Zo weet je op elk moment aan welke afspraak je je moet houden. Hoe en waar je om doorverwijzing vraagt, hangt af van het beoogde doel en de beoogde doelgroep. Als je aan een contactpersoon van het Koninklijk Paleis wilt voorgesteld worden, dan moet je dit misschien niet op Facebook vragen. Dan stel je binnen je netwerk expliciet deze vraag om stap voor stap tot bij je contact te komen.
Op je knieën vallen?
Ik hoor het vaak als bezwaar wanneer ik een doorverwijsmachine aan klanten voorstel: “Dat voelt niet goed, zo smeken om klanten, wat gaan de mensen wel denken?” Je smeekt helemaal niet om klanten, je vraagt om een doorverwijzing. Durf te vragen en voel je daar niet ongemakkelijk bij. Zorg er wel voor dat het geen eenrichtingsverkeer is, dat het niet alleen nemen is. Zorg voor wederkerigheid of beloon.
Wees dankbaar
Wil je stimuleren tot meer doorverwijzing? Vergeet dan niet dankbaar te zijn. Je dankbaarheid toon je in de eerste plaats door feedback te geven aan de doorverwijzer. Hoe is het contact met de doorverwezene verlopen? Wat heeft het opgeleverd? Misschien heb je wel afspraken over wat een doorverwijzer in return kan verdienen. Hou je dan ook aan die afspraken. Zoniet, valt je doorverwijsmachine al snel in duigen. Elke doorverwijzing is zeer waardevol. Wees dan ook niet te zuinig wanneer je de doorverwijzer beloont. Bedenk wat een warme lead je anders aan marketingbudget, tijd en energie kost.