7 etiquetteregels voor online acties

7 etiquetteregels_Tekengebied 1

1. Wees voorbereid

Punctualiteit is de gouden regel bij marketingacties. Kies je acties zorgvuldig uit, plan en implementeer tijdig en regelmatig. Veel zaken zijn ver van tevoren klaar te zetten en kunnen automatisch gelanceerd worden.

2. Wees persoonlijk

Algemene mailings spreken niemand aan. Wees direct, helder en kort in je communicatie. Kies voor visuele en interactieve content. Tracht met het juiste medium zo dicht mogelijk bij échte mensen te komen met échte communicatie.

3. Kom je beloftes na

Het is niet omdat je je volgers niet onmiddellijk onder ogen komt dat je je beloftes niet moet nakomen. Doe wat je zegt te doen en zeg wat je zal doen. Dit is zeer belangrijk wanneer je een wedstrijd met een prijs aan je marketing koppelt. Wees geloofwaardig, straal vertrouwen uit en laat de loting objectief en eerlijk verlopen. Communiceer dit ook zo. Dergelijke acties die fout uitgevoerd worden kunnen in een mum van tijd je imago of het imago van je business naar beneden halen.

4. Ga in communicatie met je volgers

Online of niet, durf uit te leggen “waarom”. Geef gegronde redenen bij online commentaren en gebruik lezersgerichte taal. Durf te zeggen dat je bepaalde vragen niet online zal beantwoorden, maar dat men je altijd persoonlijk mag contacteren voor een antwoord.

5. Gebruik emoticons wijs

Is het gebruik van emoticons wel volgens de professionele etiquette? Ja en nee. Maak er vooral verstandig gebruik van en slechts heel af en toe. Beperk je gebruik dan vooral tot de basis emoticons om je woorden een bepaalde kwinkslag van gevoel mee te geven.

6. Wees specifiek

Zorg ervoor dat je communicatie niet voor interpretatie vatbaar is. Keep it simple and to the point. Meer woorden betekent ook vaak meer verwarring. Meer aanbod betekent keuzestress bij de klant.

7. Gebruik #hashtags, maar niet meer dan 2

Gebruik één goede hashtag om sociale promotie te stimuleren. Hou je hashtags simpel en gebruik slimme keywords die vooral te maken hebben met je post. Je hashtag moet ook vergezeld zijn van relevante en passende inhoud. Gebruik als het kan je hashtags op het einde van je bericht, gebruik niet meer dan twee hashtags. Spellingsfouten zijn sowieso onprofessioneel, maar het is zeker onprofessioneel als je hashtags fout gespeld zijn. Niemand zal je bericht vinden en je inspanningen zijn voor niets geweest. Check voordat je je post de wijde wereld instuurt.

Hou je met deze tips rekening wanneer je online acties plaatst? Veel succes!

Heb je vragen of kan je ondersteuning gebruiken? Contacteer AVG Marketing Support

Ann

Deel dit artikel

Onze tips rechtstreeks in je mailbox?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onmiddellijk toepasbare marketingtips in je mailbox.